نخستوزیر در سخنان خود به هفت چالش ساختاری در نظام آموزش عالی کشور اشاره نمود که مبنای تدوین این طرح قرار گرفته اند. وی تأکید کرد که نسخه نهایی سند اصلاحات آموزشی پس از برگزاری نشست های تخصصی و دریافت بازخورد از نهادهای ذی ربط و جامعه مدنی، تدوین و منتشر خواهد شد.
چالشهای مطرحشده از سوی نخستوزیر عبارتاند از:
1. تمرکز جغرافیایی نامتوازن مراکز آموزش عالی؛
2. بهره برداری ناکارآمد از منابع علمی و نابرابری در کیفیت آموزش میان دانشگاهها؛
3. نبود نظام مؤثر در سیاست های منابع انسانی؛
4. ضعف پیوند ساختاری میان فرایندهای آموزشی و پژوهشی؛
5. کمبود برنامه های درسی و منابع آموزشی مبتنی بر استانداردهای روز جهانی؛
6. ناهماهنگی میان اولویت های آموزش عالی و نیازهای واقعی بازار کار؛
7. ضعف ساختاری در نظام تأمین مالی و وضعیت نامناسب زیرساخت های دانشگاههای دولتی.
کوباخیدزه تأکید کرد که دولت موظف است به طور فعال و هدفمند به هر یک از این چالش ها پاسخ دهد. وی افزود که تمرکز اصلی این اصلاحات بر کاهش تمرکز جغرافیایی آموزش عالی، بهینهسازی منابع و افزایش توازن در کیفیت آموزشی میان دانشگاهها خواهد بود.
در بخش دیگری از سخنان خود، نخستوزیر به موضوع مدت زمان تحصیل در دانشگاه پرداخت و اعلام کرد که بر اساس ارزیابی های انجام شده، به جز در برخی رشته های خاص، امکان اجرای نظام "۳+۱" وجود دارد؛ به گونه ای که سه سال برای دوره کارشناسی و یک سال برای کارشناسی ارشد در نظر گرفته شود. همچنین وزارت آموزش در حال بررسی طرحی است که بر اساس آن، مدارس به نظام ۱۱ ساله آموزش عمومی منتقل شوند.
از دیگر محورهای کلیدی اصلاحات پیشنهادی می توان به تقویت پیوند میان آموزش و پژوهش، تدوین برنامه های درسی و منابع آموزشی مطابق با استانداردهای جهانی، و تحلیل علمی بازار کار اشاره کرد.
نخستوزیر در بخش پایانی سخنان خود به برنامه های راهبردی دولت در حوزه نوسازی و ارتقای زیرساخت های دانشگاهی اشاره کرد و اطمینان داد که کلیه اهداف این طرح اصلاحی با همکاری نزدیک نهادهای دولتی و تخصصی، به طور کامل پیاده سازی خواهد شد.
https://mes.gov.ge/content.php?id=14304&lang=geo&csrt=7413481076689168512
نظر شما